Kobberværket igen

Så blev det igen tid til konkurrence i den lokale forening, og det på en 20. december med en morgen temperatur på hele 11 grader.
Trods den høje temperatur var det det stadig bulder mørkt på statshavnen i Helsingør ved mødetid kl. 6.30. Så vanen tro stod den på pandelampe for at kunne se hvad man foretog sig.
Efter sidste uges tur hvor rød Hven pirke bestemt var det rigtige, riggede jeg igen i dag til med denne.
Turen i dag var med Arresø fra Elida rederiet, og vanen tro gik turentil kobberværket ved den svenske kyst. Egentlig undrer det mig om de kan finde ud af at sejle andre steder hen, men der dog trods alt næsten altid fisk, om ikke til alle, så til mange.
Fremme ved spottet fik vi hurtigt pirkene i vandet, men det skulle vise sig at blive en sej kamp for at få noget op. Øresund bugner af sild, og det gør torskene mindre bide lystne på vores metal pirke.
Efter godt en times tid uden noget på krogen, besluttede jeg at forsøge mig efter lidt sild. Det gik alt for nemt, på ingen tid havde jeg 3 kilo i kurven, og jeg valgte derefter at forsøge med at holde de krogede sild i vandet i håb om at en torsk ville bide på.
Det blev dog aldrig til noget, og jeg riggede derfor endnu engang om til torskeforfang.
Endelig fik jeg dog en torsk på, ikke en kæmpe, men en fin 1 kilos. Det hjalp lidt at mærke lidt liv, især fordi andre på det tidspunkt havde fanget nogle. Efter godt 3,5 time på havet fik jeg så endelig det hug jeg havde ventet på. Strategien var ændret til at holde pirken på bunden hele tiden, og kun pirke med blødt. Det betød dog også at jeg havde rigtig meget line ude da jeg fik hugget. Med godt 260 fod ude, og en fisk som bestemt ikke ville op, fik jeg en lang og sej kamp. Fedt at mærke liv, men jeg på indrømme ar mine arme ikke helt var klar. Efter hvad der føltes som en evighed fik jeg med hjælp fra Grumpy dagens vinder fisk på dæk, hele 4,20 kg vejede den.
Lige før lukketid fik jeg endnu en fin fisk, denne gang på 2,70 kg.
Grumpy fik 2 fine torsk i kurven, med den største omkring de 2 kilo.
Generelt var fiskeriet godkendt, specielt fordi silde fiskerne fik rigeligt. Torskene der i mod var det meget langt i mellem, og mange fik slet ikke.