Lakse trolling på Østersøen

Efter lang tids “venten” blev det endelig tid til en trolling tur efter laks.
En kollega ejer en fed trolling båd som i sæsonen ligger fast i en havn på Møn. Østersøen er kendt som et eldorado for laksetrolling, og det er blandt andet her man afholder det mest traditionsrige trolling mesterskab. Jeg taler selvfølgelig Bornholms trolling mesterskab som hvert år tiltrækker mere en 400 både.
Også Møn er vært for flere trolling konkurrencer, men fælles for dem alle er at fiskeriet foregår på Østersøen.
Efter noget der lignede 5 timers søvn stod jeg op klokken 3, med næsten 2 timers køretur til havnen, og med mødetid klokken 5.30, så var der ikke meget stille op.
Med en fantastisk dag i vente var der dog ikke noget der kunne stoppe mig, så trods mine odds så var jeg super frisk.
Fremme på havnen var skipper allerede i gang med at klargøre skibet, i sandhed en noget større båd end jeg plejer at sejle i.
Efter ankomst af en anden fiskemakker var vi klar til afsejling, og satte derfor kursen mod Rügen ud for Tysklands kyst. Fremme ved spottet var vi klar til at sætte grejet i vandet, selv havde jeg meget forstand på teknikken, så jeg stod tilbage og sugede til mig mens i alt 11 stænger blev klar gjort. Derefter var der blot at vente.
Godt en halv time skulle der gå, hvilket var meget hurtigt. Først et hug, som jeg hurtigt mistede, derefter 2 hug samtidig hvor jeg  igen fik muligheden. Mens den ene blev tabt af en af de andre, fik jeg en god fight, som endte med at jeg også mistede den.
Med tre mistede fisk var stemningen  lidt øv, men dagen var stadig ung og det skulle da også blive bedre.
Tre timer skulle der gå, men så var den der også. Først et solo hug som makkeren igen tabte, og som fik ham til at hive grejet op den ene side. Grejet var knap oppe før vi fik et triblehook på den anden side, og så skulle der fightes.
Vi stod alle tre og fightede fisk, og skipper fortalte roligt om fight teknik og rækkefølge på landingen af fiskene.
Selv var jeg nummer to i rækken, og efter en god fight fik jeg min første laks på dæk. En flot fisk på 4.9 kg og min debut som lakse fanger.
De andre landede nogle lidt større eksemplarer på 6.5 og 7.9 kg. Et super triblehook.
Laks 4,9 kg
Det bragte stemningen i vejret, og selv om vi med tre laks ombord kunne erklære turen for en succes, så var vi klar på mere.
Med et fantastisk vejr med en temperatur omkring frysepunktet, en vind på maks 2 m/s, og stort set ingen bølger, viste Østersøen sig virkelig fra sin bedste side. I ventedtiden blev der hygge snakket, og udvekslet fiske historier mens vi håbefuldt ventede på næste hug.
På det tidspunkt havde jeg mistet tidsfornemmelsen, men pludselig var der hug igen. En kort fight og bum så var den væk, hvilket tydeligt irriterede skipper.
Senere kom der igen hug, og endelig fik jeg chancen igen. Absolut en af de fedeste fight jeg har haft. Med flere hundrede fod line ude var fisken oppe og vende, og det gav blod på tanden. Jeg lod roligt fisken arbejde, og fik den stille og roligt trukket ind mod båden.
Med fisken på siden af båden gjorde vi første forsøg på at nette den, det mislykkedes dog, men det gav fisken fornyet energi og den trak hurtigt 50 fod på hjulet.
Igen fik jeg trukket fisken op på siden, og i det øjeblik jeg hævede stangen så vi kunne nette den, sprang fisken højt op i luften. Det var helt fantastisk at se den springe så tæt på, men også skræmmende med tanken om at miste den. Efter endnu et udløb skulle tredje forsøg på at nette den, vise sig at lykkedes og jeg kunne stolt løfte en flot laks på 6,5 kg.
Simpelthen en fantastisk fight!

Efter yderligere noget sejlads, fik vi dagens sidste hug. Det tog skipper sig af, og efter dagens længste fight fra en super stærk fisk, kunne også han fremvise et flot eksemplar.
Derefter blev det ikke til mere, men med 5 flotte laks ombord var der ingen der klagede. Turen havde været en fantastisk succes, og for mig en super oplevelse.
Efter en god sejltur ind mod Møn lagde vi til kaj omkring klokken 17, og kunne efter en oprydning og rensning af fisk, takke af for en fantastisk dag. Til trods for at jeg havde været oppe siden klokken 3, så var jeg på ingen måde træt da jeg igen kom hjem klokken 20. Men jeg fik dog “straffen” om mandagen, som nok ikke går over i historien som den dag jeg var mest frisk.