Det Gule Rev – Og Grejet

En længe planlagt tur på Det Gule Rev blev endelig virkelighed fredag den 2 september.
Grumpy og jeg havde lokket begge familier med i sommerhus i Klitmøller, med tanken om en uges familie ferie sluttet af med en tur på Det Gule Rev.
Jeg vil i dette indlæg skrive både om turen, og om grejet vi brugte. Det viste sig nemlig ikke at være så nemt at finde ud af hvad jeg skulle have med.

Grejet:
Der er delte meninger om hvor kraftigt udstyr man har brug for, det afhænger blandt andet af om det er driv fiskeri eller vrag fiskeri man er ude i. Ved vrag fiskeri skal udstyret være lidt kraftigere, da fiskene kan være svære at få ud hvis de først kommer ind i vraget.
Vi har på en drivtur men havde alligevel garderet os.
Min valg af stang faldt på min Penn Squadron 7″ 50lbs, normalt fisker vi i Øresund med 20-30lbs, så 50lbs skulle kunne klare selv en vrag tur.
Min valg af hjul faldt på Penn Squall 40 LD LH, som er et super stærkt multihjul uden linefører og med en 5,1:1 udveksling. Det hjul jeg normalt fisker med har linefører, linetæller og en udveksling på 4,3:1. Linen var en 0,35 fletline med et træk på 36,5kg
Den lidt højere udveksling gør at fisken kommer hurtigere op til overfladen, hvilket kan være meget rart på større dybder. Linetælleren synes jeg var overflødig, ligesom den manglende linefører blot gør at man kommer hurtigere til bunden.
Ovenstående setup virkede rigtig fornuftigt på turen, og gav ingen anledninger til problemer.

Endegrejet havde op til turen givet mig store kvaler, det var ikke specielt nemt at finde hoved og hale i  folks meninger.
Min konklusion blev:
Røde sprutte forfang i min 0,8 line
Pirke i farverne rød, gul, blå/hvid
Det blev i øvrigt anbefalet flere steder at man skifter springringe, og kroge til nogle kraftigere typer. Selv skiftede jeg alt, og alle kroge til trekroge i str. 8/0 i permasteel.

Min grejboks bestod af følgende:
20 x Forfang – Primært røde sprutter med 2 på hver
6 x 300g Pirk – 2 i hver farve
6 x 400g Pirk – 2 i hver farve
6 x 500g Pirk – 2 i hver farve
2 x 600g Pirk – i sølv
Der til kommer kraftige svivler, kniv, saks, vægt mm.

Tøjet:
Efter vejret men husk regntøj og gummistøvler – Om du tror det eller ej så bliver du våd!

Turen:
Efter hvad der bedst kan betegnes som en dårlig nats søvn, stod Grumpy og jeg op kl. 4.00. Alt var pakket og klart, så det var bare at få lidt i maven, og så der ud af. Allerede fra morgenstunden havde min mave det ikke godt, om det var søsygeplasteret som jeg taget på inden jeg gik i seng der var skyld i det vides ikke, men det er en af bivirkningerne og jeg har normalt ikke den slags problemer. Grumpy havde det fint trods plaster.
Fremme ved båden Bonito på Hanstholm havn kl. 5.00 fik vi fundet os et par gode pladser, der var afgang kl. 6.00, men vi var ikke de første på båden så der var lidt kamp om pladserne. Vi valgte et par pladser bagerst på båden, da jeg havde læst at stod man forrest så fik man vand, og det viste sig at være helt rigtigt.
I havn riggede vi begge til med forfang med røde sprutter, mens Grumpy valgte en 400g pirk i blå/hvid, valgte jeg en 400g pirk i gul/rød. Dette setup fiskede vi med hele dagen, og mistede ikke noget grej. Vi så dog flere miste grej ved bundhug, så husk rigeligt.

Vejret bød gennem dagen på 8-12 m/s vind, og med gode byger ind i mellem.
Ikke absolut et godt vejr, slet ikke når man ved at bølgerne er noget højere deroppe. På dagen var bølgehøjden mellem 1,5 og 2,0 m., og det gjorde at båden vippede rigtig meget gennem hele dagen.
Derfor havde vi også garderet os med søsyge plaster.

Efter godt 2 timers sejllads fra Hanstholm havn var vi fremme ved første spot. Der gik ikke længe før de første kontakter var en realitet, men jeg skulle miste ikke mindre en 4 fisk som var helt oppe i overfladen, før jeg fik den første i baljen. Grumpy der i mod fik godt gang i fiskeriet fra starten af, hvilket var lidt irreterende.
Da jeg endelig fik hul på bylden kom der nogle fisk op, fighten på selv den mindste fisk var utrolig fed, de kæmpede helt anderledes end i Øresund.
På en tidspunkt fik jeg et godt hug, og selv om jeg hev og trak ind alt hvad jeg kunne så tog fisken stadig line. Det var en hård fight som varede hele vejen op til overfladen, og jeg må da indrømme at jeg troede fisken var større, men det blev da til dagens første PR med en torsk på 6,0 kg.
Det gik relativ godt med at få fyldt baljen på spottet, så det var lidt ærgerligt da skipper dyttede i hornet og drog mod et nyt spot.
På det nye spot gik det noget mere trægt, der kom da fisk op men bestemt ikke i samme mængder. Jeg fik dog endnu en PR da jeg efter mit livs hårdeste fight med en fisk som i de første 5 minutter trak mere line af end jeg trak ind, kunne lande en super flot kulmule på hele 4,00kg. En helt vild fight som efterlod min højre overarm i smerte.
På dette spot måtte jeg overgive mig og sige “ulrik”, morgenkvalmen var efter flere timer ikke gået over, selvom jeg havde forsøgt med mad og chokolade. Heldigvis for mig var det blot lidt galde, og så var jeg fuldstændig klar. Det så noget værre ud for et par af de andre fiskere, en enkelt var fulstændig ligbleg i hovedet, mens en anden bare sad. Så husk noget mod søsyge.
Efter noget tid søgte skipper videre til dagens sidste spot. På det tidspunkt var jeg godt mør af træthed, og var lidt øm i armene.
Det blev derfor til mere hyggesnak end fiskeri, men det afholdt mig dog ikke fra at øge min PR på torsk med 0,5 kilo i det jeg hev til flot lang torsk op på 6,50kg. I alt fangede jeg 4 fisk på det sidste spot.
Efter aftale mellem deltagerne sejlede vi ind lidt før for at kunne få fileteret vores fisk. Det er en super service at der tilbydes filetering for blot kr. 10 pr. kilo filet. Det gør det noget nemmere at transportere fisken efterfølgende.
Efter endnu godt 2 timers sejllads var vi igen i havn, og efter at have leveret vores fisk til filetering fik vi pakket vores grej sammen.
På fileteringsfabrikken gik det stærkt, hold da op det blev fileteret nogle fisk. Ud over oplevelsen med at se maskinen i brug, kunne alle også følge med i dagens fangst blandt de 11 deltagere.
Normen lå omkring de 15 kilo, men en enkelt havde kunne fanget 5 kilo filet.
Grumpy og jeg var dagens topscorere med godt 20 kilo filet til Grumpy, og godt 22 kilo filet til mig.

Efter at havde betalt for fileteringen vendte vi snuden mod sommerhuset. Her stod den på pakning og køling af fileterne, og lidt lystfisker historier til familien. Klokken 22 gik Allan kold, efter en lang dag på havet (godt 10 timer).

Efter at have prøvet en tur på Det Gule Rev, og have tænkt det lidt igennem er min erfaring:
Turen var bestemt en oplevelse, der var masser af fisk men det kunne nok være blevet til mere hvis skipper ikke havde flyttet sig.
På en drivtur er det primært torsk der fanges, og 20 kilo torskefilet som jeg fik, er altså rigtig meget fisk. Derfor er min tanke også at næste gang så bliver det en vrag tur, der fanges nemlig flere forskellige arter som havtaske, lange, luppe, og kulmule. Det giver lidt mere variation i fiskeriet.
Igen husk regntøjet, og noget mod søsyge. Jeg læste før turen igen og igen om folk der aldrig fik fisket pga. søsyge.
Grejet, ja jeg havde nok for meget med, men hellere det end forlidt. En ting er dog sikkert, husk at skylde dig grej efter turen, for saltet sætter sig!

2 tanker om “Det Gule Rev – Og Grejet”

1. Hej Alla,
    Fedt indlæg og godt at du også fik prøvet “det gule rev”, så kan du nemmere relatere til andres historier og erfaringer der fra.
    Jeg var selv af sted de foregående 3 år og ja, det er sgu meget fedt at fighte de store fisk, specielt sidste gang jeg var afsted! Det var med M/S Seahawk fra Hirtshals, sikke en tur…… den sejler jo hurtigere end andre både, så vi var ude og fiske store sej i Norskerenden, det var helt vildt. Skipperen fandt en kæmpe stime sej og vi lå over den i ca. 2,5 timer uden at han flyttede båden og vi hev den ene op efter den anden. En sej fighter en del mere end torsk og jeg fangede to stk lige over 10 kg og et utal fra 5 til 7 kg, jeg endte i alt med at have 53.8 kg filet med hjem, det var helt vildt og armene, ja de var næsten for trætte til at holde på rattet på vej hjem.
    Måske vi skal tage en tur næste år med Seahawk’en? Jeg tror jeg springer over i år, det er ellers en fed tradition 🙂
    Fortsat god dag 😉
    Mvh
    Henrik

1. Det lyder som en hel vil tur. Jeg har godt læst om Seahawk.
      Der er godt nok langt hjem fra Hirtshals efter sådan en tur 🙂 Derfor havde vi booket sommerhus.
      Det kunne måske godt blive til en tur, lad os skrive sammen senere.