Tag-arkiv: powerbait

Simons put and take ala Øresund

Søndag var en rigtig lang dag med masser af fiskeri på programmet.
Efter Grand opening i Simons put and take om lørdagen (hvor vi ikke deltog), var Grumpy og jeg klar til at fange resterne søndag. Med stå op tid kl. 04.45 var jeg klar ved søen kl. 06.00.
Sidste år havde vi en fantastisk dag med masser af fisk, og håbet var selvfølgelig en gentagelse.
Fra morgenstunden var det overskyet og godt blæsende, og det forsatte helt frem til kl. 12. Det gjorde det til en lille udfordring at kaste lige ud, og ikke mindst at mærke de bitte små hug i bølgerne.
Vi lagde vanen tro ud med at fiske med gennemløber, og det gav i løbet af den første time også 2-3 fisk. Derefter døde det ud, og vi måtte prøve andre ting. Generelt var det dagen hvor der skulle skiftes agn mange gange. Hver gang vi fandt opskriften og fik et par fisk, så døde det igen og en ny agn (farve) måtte i spil.
Først var det gennemløber, så rainbow powerbait med hvidløg, så smoke powerbait, så sort powerbait med hvidløg og så videre. Der blev virkelig skiftet agn.
Efter selv at have fanget 3 fisk efter 3 timer, og haft en håndfuld hug som ikke blev til mere, fik jeg endelig hugget… Langt ude i søen fik jeg et godt hug, og efter lidt venten løb den lidt med linen. Jeg besluttede at stramme op, og bum så kom fighten. Fisken hjulede simpelthen linen af mit hjul, og i et tempo jeg aldrig har oplevet før. Jeg strammede bremsen lidt men alligevel trak den line, i den linie den trak ville den snart når den modsatte bred, jeg kunne ikke gøre andet end at hjule ind, heldigvis valgte fisken pludselig at svømme ud midt i søen igen. Jeg trak ind som en sindsyg, og da vi endnu ikke havde set fisken var jeg klar over at den var i en pæn størrelse. Ofte vil de “små” nemlig hurtigt vise sig i overfladen, mens de “store” søger mod bunden.
Efter en længere fight så vi endelig flådet, og lidt efter ryggen af fisken. Den tog dog endnu et par udløb før vi endelig kunne nette den, og se hvor yderligt den faktisk kroget. Fisken var dog ikke helt så stor som ventet, men dog alligevel oppe på 4.95 kg 🙂
Jeg fiskede videre til kl.13.00 og fik yderligere en fin ørred, hvilket gav en samlet resultat på 11.50 kg.
Grumpy der i mod kunne ikke styre sig, og tog 9 ørreder med den største på ikke mindre end 6.10 kg. Det var i øvrigt nok til at sikre han dagens præmier på kr. 500,- plus 8 glas powerbait og et dagskort til søen.

For mit vedkommende var dagen dog ikke slut endnu, efter at være kommet hjem og have renset fisk, pressede Mini lidt på for at komme ud og fiske og sejle med Lillefod. Jeg var egentlig ikke svær at overtale, da jeg jo gerne ville teste mit nye ekkolod, og ikke mindst de nye gas/gear kabler jeg havde sat på båden.
Så kl. 16.00 var der afgang fra Rungsted Havn, med Mini, MrWow og undertegnede ombord.
Vejret var fantastisk, ingen vind, masser sol, og næsten ingen bølger.
I jagten på en torsk eller to, tog en tur ud til Hven med flere stop undervejs. Det gav ikke andet end sild og små hvillinger, så jeg måtte finde på noget andet.
Efter noget indstilling af ekkoloddet viste det næsten den enkelte fisk, og ikke mindst den indbyggede kortblotter var super. 
Vi satte kursen mod Rungsted Hullerne, hvor jeg straks fandt lidt fisk. Det gav en fin torsk til Mini som blev super glad, selv om hun bestemt ikke skulle røre den 🙂
Ved hjælp af kortblotteren tog vi en del drev over samme område, og det gav en torsk til MrWow. Jeg skal da lige nævne at jeg slet ikke fiskede, da jeg glemt et hjul 🙁
Med en god sejltur på sundet, og med fisk i boksen var vi i havn omkring kl. 19.30.
Alt var perfekt, de nye kabler virker super lækkert, ekkoloddet/kortplotteren er for nice, vi fik fisk, og vejret var super. Hvad mere kunne vi ønske os?
Efter at have været på “fisketur” i godt 20 timer, var det en træt Allan der kl. 21.00 satte sig i sofaen og spiste lidt aftensmad, og mon ikke jeg sov godt 🙂

Åbning i Busken

Så kom dagen endelig… Åbningskonkurrencen i Store Rosenbusk er en af årets put højdepunkter, så Grumpy, Mr.Wow og jeg var selvfølgelig klar.
I det at søen har været lukket for fiskeri i mere end 4 måneder, og med en pæn udsætning et par dage før, ja så er chancen for fisk mere end rimelig.
Sidste år havde vi noget svært fiskeri, men i år skulle det nok blive bedre.
Ved konkurrencens start klokken 7 blev søen bombet af gennemløber fra de 50 deltagere, og flere fik fisk i første kast. Selv måtte jeg dog ud i andet kast før der var fisk, men til gengæld fik jeg en vild fight af en super flot strømlinet ørred på præcis 3 kg.

Desværre gav de næste mange kast ingen fisk til mig, og Mr.Wow fik på dagen slet ingen selv om han fiskede samme sted som Grumpy og mig.
Helt anderledes held i sprøjten havde Grumpy, 15 minutters fiskeri gav ikke mindre end 6 fisk.
Det var vildt underligt, vi fiskede samme sted, samme ang, samme hastighed, men Grumpy fik fiskene.
Efter blot 15-20 minutter stoppede fiskene med at hugge, det var vildt underligt, og meget tidligt i forhold til tidligere år. Vi kunne se rundt om søen at ingen fik fisk, hvilket kom bag på alle.
De næste timer gik lidt trægt rundt om søen med en fisk i ny og næ, selv fik jeg landet en fin fisk på 1,50 kilo, mens Grumpy fik landet yderligere 3 fisk.
Hvad konkurrencen angik ja så var jeg slet ikke med i opløbet, mens Grumpy måtte nøjes med en 6. plads i det han blev slået med 30 g til den præmie givende 5. plads.
Efter konkurrencens afslutning fiskede vi videre nogle timer, men det gav ikke noget til mig, mens Grumpy fik landet endnu en fisk og sluttede dagen med et total på ikke mindre en 10 fisk.
Selv om dagen endte med at blive rigtig svær så blev der samlet fanget rigtig mange fisk, så mon ikke at vi også vender tilbage næste år 🙂

Tur til Brynshøj Put and Take

Efter at have læst meget godt om Brynshøj Put and Take, fik Grumphy mig overtalt til at tage en tur til søen.
Søen ligger ved Vig hvilket er godt 1 timer og 15 minutter fra mig, og da jeg også havde lovet at hente Grumpy, hvilket er 25 minutter fra mig, ja så skulle jeg meget tidligt op for at være tidligt ved søen.
Vækkeuret var sat til kl. 4.10, og det betød at vi var fremme ved søen kl. 6.30.

Allerede fra morgenstunden viste vejret sig fra sin dårlige side, og det blev ikke bedre før godt en time før vi skulle hjem.
Det startede med regn som gik over i slud, og med den vind som skiftede tempo og retning mange gange gennem dagen.

Pga. vejret valgte vi fra morgenstunden at prøve alt andet end powerbait, da det er noget møg at arbejde med i regnvejr.
Jeg fik hurtigt rigget min lille spinnestang til med en fin sort/gul 5g. gennemløber.
Jeg havde allerede udvalgt mig spottet, så det var bare at kaste ud.
Jeg kastede ud mellem bredden og en lille ø, for at fiske i “strømmen”. Efter godt ti omgange på hjulet var der bud efter min gennemløber, et kontant hug, og en hidsig fight som kun blev bedre på min lille 7″ spinnestang.
Da jeg kaldte på Grumpy for at bede ham styre nettet, troede han ikke på at jeg i første kast havde fisk, selv havde han slet ikke rigget færdigt. Men fisk var der, og efter lidt tid kom der en fin 1 kilos ørred i nettet.
Med 2 minutters fiskeri så var dagen godt startet, og forventninger til resten af vores syv timers fisketid var bestemt høje.
Jeg fiskede videre i et stykke tid samme sted, men måtte på et tidspunkt sige farvel til min gennemløber som satte sig i nogle siv. Jeg prøvede derfor andre farver samt spinner mm. dog uden noget held, hvilket efter noget tid fik mig til at søge andet steds.
Alt i mens regnen piskede ned prøvede vi alt hvad vi havde i boksen af spinner, gennemløber, flue og microblink, dog uden yderligere held.
Da regnen efter 5-6 timer lagde sig gik vi derfor over til powerbait, selv var jeg ved at være godt mør af træthed, kulde, og vand, og valgte derfor at bundmede.
Efter et stykke tid uden held valgte jeg at flytte mit bundmede til et sted længere ude i søen, hvilket var en godt beslutning.
Jeg mærkede at loddet ramte bunden, og nåede kun lige at sætte stangen fra mig før den dykkede godt.
Den dykkede lidt efter igen, og jeg valgte derfor at spinne ind og se om fisken var på. I første omgang var det svært at mærke da fisken var svømmet lidt ind, men efter lidt tid fik jeg fisken at mærke. Den tog nogle gode træk, og var oppe og springe nogle gange. Det var en fed fight, som betød at den flere gange var helt inde ved bredden blot for at tage endnu et udløb. Til sidste måtte den dog overgive sig, og jeg kunne dermed lande fisk nummer 2, som var en tand større end den første med en vægt på 1,5 kg.
Jeg forsøgte resten af tiden igen med bundmede, men det blev ikke til mere. Dagens fangst kunne dermed gøres op til 2 fisk til mig, og 0 til Grumpy.

Min indtryk af Brynshøj Put and Take, er at der er en god sø med mange kroge hvor fiskene kan gemme sig. Det er efter min mening et plus da man dermed har mulighed for at fiske flere steder, end blot at kaste ud midt i  søen. Omgivelserne er som ved at andre søer, men lokalbanen i baggrunden er ikke noget man ser hver dag.
Lå søen tættere på ville den bestemt blive besøgt oftere.