Fiskeweekend

Så er en lang fiskeweekend (endelig) overstået.
Med 2 fiske aftaler i hus i denne weekend, har der ikke været tid til meget andet.

Lørdag
Lørdag morgen kl .7.00 startede Grumpy, og jeg i Poppelsøen i Ballerup. Jeg har haft mange rigtig gode ture, med fine fangster i søen, og det var derfor oplagt at invitere Grumpy et smut forbi så han langt om længe kunne fange sig en put ørred.
Dagen startede fint med et godt hug på første kast, og ikke længe efter fik sidemanden et fin ørred. Jeg besluttede derfor at mede fiske på bunden, da vandtemperaturen nok stadig er for høj til at fiskene er aktive.
Ikke længe efter fik sidemanden nr. 2, og efter blot 45 min. var det min tur. En fin lille guldørred på 0,6 kg., kom på land.
Derefter blev det en noget stille dag, jo der kom da fisk på land rundt om søen, men ikke som om morgenen. Der skulle gå 3-4 timer før jeg igen fik fisk på krogen, en flot ørred på 1,75 kg., taget 50 cm fra breden hvor jeg havde set den svømme.
Grumpy der i mod havde ikke heldet med sig, 7 kæmpe hug, og 2 der blev fightet, blot for at ryge af krogen. Så trods 7 timers fiskeri, fik han ingenting med hjem.
Jeg der i mod, måtte da lige ingen “lukketid” prøve mit ynglings fiskeri, og vupti efter blot 2 min. fik jeg en fin ørred på 1,10 kg..
Efter at have renset fisk gik turen mod Helsingør, egentlig havde Grumpy, og jeg aftalt en tur på sundet denne dag, men vinden ville det anderledes. Derfor var planen først put and take, og derefter Helsingør efter fladfisk.
Vi startede ud ved Kronborg nord for pynten, blot for at finde bølgerne alt for høje til at kunne mærke noget som helst. Derefter flyttede vi til opmarchbåsene, som efter 2 timers fiskeri blot gav 2 micro rødspætter, og en krabbe. Så godt trætte, og skuffede valgte vi at pakke sammen og tage hjem kl. 19.00.

Søndag
Søndag stod den på sundtur med en fiskeven, og en af hans venner.
Med afgang kl. 8.00 på en smuk efterårs morgen, kunne det næsten kun blive godt.
Vejret bød på lidt mere vind end nødvendigt, op til 8 m/s, hvilket gennem dagen fik båden til at vippe pænt.
Vi startede på vestsiden af Hven uden det store held, herefter sejlede vi mod nordvest revet, hvor op mod 6-7 både også havde fundet hen. Der var ingen tvivl om at det var her det skete i dag.
Vi startede ud med godt med sild, hvis man var til det. Pludselig stod den så på sej i bunkevis, på 35 meters dybde er 3 sej omkring kiloet rimelig vilde at trække op. Det får virkelig syren frem i armene.
Fiskene svømmede godt rundt under os, vi drev stort set ikke, men fiskene kom, og gik som det passede dem.
Buddien fik pludselig en makrel på sit forfang, hvilket fik mig til at skifte til en lyserødt makrel forfang. I første kast blev det til den vildeste action, det rev og flåede i min stang, og flere gange måtte jeg se stangspidsen ramme vand overfladen. Efter en hæftig kamp landede jeg tre super flotte makreller, med den største værende en ny personlig rekord på hele 880 g.. En super fight, med et super resultat.
Efter kl. 11 stillende fiskeriet af, og til trods for at vi flyttede os noget nyt omkring nord hven, blev det aldrig rigtig godt igen.
Omkring 13.30 valgte vi at søge hjemad, og tog vanen tro lige et par stop undervejs. Ved andet stop blev det helt vildt på buddiens kammerats stang, en vild fight endte med en kæmpe makrel på ikke mindre end 1040 g. , hold da k… den var stor. Vi andre var slet ikke misundelige 🙂
På vej ind kunne vi tælle rovet op til 13 makreller, 22 sej, 1 torsk, og godt 70 sild. Igen igen en super dag på sundet, denne gang med ny personlig rekord på makrellen.