Tag-arkiv: Fiskeri

Havtur

At stå op kl. 5:15 på en søndag burde være forbudt, men når nu det handler om en fisketur, så går det nok.
I dag gik turen ud i Øresund fra Helsingør, med skibet Hanne Berit. Vejret var tåget, og temperaturen omkring de 2 graders varme, med en vind på ca. 5m/s.

2014-02-02_hanneberit

Vi startede ud lige ud for Helsingør, hvor en anden i første hug hev en flot torsk på 6,2 kg. op af vandet. Det var så hvad det blev til på det spot. Herfra gik turen til svenskersiden af Hven, det skulle vise sig at være en dårlig beslutning af skipperen. Strømmen var så stærk at end ikke 400 gr. pirke kunne nå ned, så efter blot 20 min. fiskeri, vendte vi tilbage til Helsingør. Her gik det lidt bedre, selv om turen aldrig blev et eldorado. Den ene 6 kg var langtfra standarden, i det hele taget blev det ikke til mange fisk. 20 mand fik samlet kun 6 fisk, så alt i alt en skidt tur.
Personligt fik jeg 2 torsk på 1,5 kg. stykket.

Som skrevet en skidt tur hvad angår fisk, vi fik desværre sejlet mere end vi fiskede. Men vejret var fint, jeg fik noget med hjem, og gutterne ombord hold humøret højt.

3 små ørreder

Så blev det tid til årets p&t tur, det blev også tid til at teste om jeg havde nok tøj på. 1 grad varmt, en middelvind på 11 m/s (vindstød på 20 m/s), og overskydet, er noget der kan teste ens påklædning. Og jo tak, det gik med at holde varmen, for første gang i mit liv udstyret med elefanthue, så selv kinderne kunne holde stand.


Nå men tilbage til fiskeriet. I dag gik turen til Poppelsøen  sammen med Peter, en gut som heller ikke havde andet at lave en søndag i januar.
Det er jo ikke så længe siden jeg var forbi sidst, så jeg valgte at placere mig samme sted, da lykken jo var med mig sidste gang. Også lidt fordi jeg kunne se at det var den vej vandet drev.

Første kast, stort hug, andet kast fisk på krogen, som dog ved kanten valgte at hoppe af. Derefter gik der en lille time før den endelig var der, i et glimt af “jeg lader lige flådet ligge i vandet”, valgte en fin ørred på 1,2 kg. at forsøge at løbe med min powerbait. Det slap den ikke godt fra, og efter 3-4 min. fight var den landet. Nice, så fik jeg da noget med hjem.
Derefter fulgte et par kedelige timer, ud hug eller noget som helst. Specielt lidt øv fordi ungerne (som hverken kunne finde op og ned på en fiskestang) i samme periode, hev ikke mindre end 4 ørreder op. Så meget for teknik og rigtig grej :-).
Efter at have kigget på uret kl. 12.15, og tænkt nu må der gerne komme en, ja så var den der. Igen en fin lille ørred på 1,1 kg, og knap havde powerbaiten ramt vandet, før endnu en 1 kg ørred ville op ad vandet. Fantastiske 10 min. må jeg sige. Med godt en time tilbage, fik jeg endnu et par hug, specielt det sidste 2 min. før lukketid var heftigt. Under en stille indspinning tog flådet pludselig flugten, desværre slap fisken lige så snart den mærkede at linen blev spændt op.

Igen en super dag med fiskeri, ingen problemer med at holde varmen, trods den heftige vind, og 3 flotte fisk, i øvrigt alle fanget med bombarda og gul powerbait med hvidløg.

Glemte da lige at nævne, at jeg i dag havde premiere på brug af min nye net, et kæmpe net med en ramme på 53×73 cm. Det viste sig super, fordi jeg slap for at kæmpe med at få fisken i nettet. Det kan til tider være svært at få nettet under fisken hvis det er for småt.
Hold øje med siden, da jeg nok skal skrive lidt om nettet, for og imod. Her er lige et link til det: DLT Fangtnet.

Kastestang til båd

Hvis du er på udkig efter et godt og relativt billigt sæt til havturen, eller de flade, så er her et godt bud.
Sættet har kostet mig kr. 999,-, og består af en WFT Nevercrack 8″ stang med en kastevægt på 50-160g, og et et Penn Slammer 360.
Stangen er relativ let go monteret med epoxylakerede dobbeltbeviklede Titanium SIC øjer og graphite hjulholder, hvilket giver en let linegang.
Den er kraftig, men med en meget følsom spids, som har gjort den til mig favorit til fladfiskeri. Selv den mindste fisk kan ses, og den største hives ind.

Hjulet er udstyret med et super bremsesystem, og er ikke mindst saltvandbestandigt. Det har en utrolig let gang, og en god vægt. Jeg har som skrevet valgt 360 modellen, men det fås både mindre og større.
Eneste ting der ikke fungerer optimalt er lineoplægget, altså hvordan linen ligger på spolen. Det ser lidt rodet ud, men det har ingen praktisk betydning.

Alt i alt er det er super sæt, som både kan bruges til kyst og båd. Ved kyst kan længden være en ulempe, men der findes mange steder hvor lange kast kan undgås.

penn-slammer-og-nevercrack