Tag-arkiv: Fiskeri

Sild, jeg må ha sild

Så blev det tid til sæsonens første havtur med den lokale forening, vejret bød på regn, regn, og regn, heldigvis dog i den stille ende.
Med afsejling fra Helsingør kl. 7 med skibet Arresø, blev kursen sat mod Hven, hvor skippers plan var årstidens fiskeri, ala sild, og torsk.
Grumpy, og jeg, var begge indstillet på at undgå sildene, så vi riggede til med torske/makrel forfang, og en solid 300 g. pirk i enden.
Det blev en stille start for alle ombord, selv ikke silde fiskerne fik noget op. Vi bestemte os derfor for at rigge om til sild, for det er trods alt sjovere at fange noget. Selv om de andre på båden kæmpede bravt for at fange sild, og havde store problemerne med det, så gik det fra første færd med hiv, og sving for os. Vi hev dem op som perler på en snor, og sorterede vanen tro de små fra. Der bredte sig hurtigt en sjov stemning omkring os, da resten af deltagere mente vi snød, og at vi skulle kastes overbord. Vi kunne dog heller ikke lade være med at drille dem lidt, og stolt vise i strakt arm hvordan sild så ud 🙂
Det blev ikke bedre da vi også fik hevet et par torsk op, de er godt nok svære at finde, torsken bevæger sig frit mellem sildene, så den bedste løsning er at fiske lige i toppen af stimen.
Efter 5 våde timer på havet, kunne vi gøre fangsterne op til 1 kg torsk, og 4 kg sild til Grumpy, og 2,7 kg torsk, og 4 kg sild til mig.
Til sammen ligning fik min sidemand 1,5 kg sild.

Elka Fishing Xtreme Regntøj

Jeg har nu haft et par lejligheder til at teste dette sæt regntøj. Baggrunden for at købe er “ekstremt” sæt regntøj, er at at der ikke noget mere surt en at blive våd tidligt på en lang fisketur.
Allerede første gang jeg havde det på, stod jeg uventet i et skybrud på Helsingør havn. I mere end 15 min piskede regnen ned, men jeg fik ikke én dråbe min mig indvendigt.
Sættet jeg købt hedder Elka Fishing Xtreme, og består at er par overalls, og en anorak, i fagsprog kaldet en Busseronne. Prisen for hele sættet er lige under 600,-, hvilket må siges at være ganske fornuftigt i forhold til hvad regntøj ellers koster.
Når man skal se hvor meget vand regntøj kan holde til, så skal man kigge på mm H2O tallet. Tallet står gerne to gange, 1 gang for tøjets åndbarhed, og 1 gang for vandsøjletrykket, altså for hvor meget vand det kan holde ude.
Mit normale efterårs fisketøj har en åndbarhed på 3000, og en vandsøjletryk på 8000. Det holder fint vand ude hvis det regner mildt, og hvis der kommer nogle ophold. Ved store regnskyld, eller ved længere varende regn, er der dog en rimelig chance for at det vil begynde at suge lidt, og med tiden blive gennemblødt. Det sker blandt andet også fordi det er stof som er behandlet, og det kan afhjælpes noget ved at gen-behandle tøjet med imprægneringsmiddel.
Elka Fishing Xtreme er fremstillet af 600g pvc/polyester, hvilket giver en høj beskyttelse mod udefrakommende vand. I følge den Europæiske standard for beskyttelsesbeklædning mod regn, opnår tøjet maksimum karakter mod regn, men også minimums karakter for åndbarhed. Tallet for åndbarhed er ikke opgivet, men vandsøjletrykket er opgivet til 13000.
Som du sikkert ved så har regntøj det med at blive lidt klamt af have på, men personligt har jeg haft det på i op til 20 graders varme, og det var ok, det skal siges at der var lidt vind i mens. Jeg er normalt typen der får der varmt med hurtigt, men det var faktisk til at holde ud at have på. Jeg sørgede dog for at have noget svedabsorberende tøj inden under, på den måde blev min tøj under regntøjet fugtigt , men ikke vådt og klamt. Noget der af hjælper den manglende åndbarhed, er at tøjet ikke er lukket i ærmer, og ben. Det giver mulighed for udluftning, men det kræver så også at det tøj på har på under, er lukket til så du ikke får træk.
Fishing Xtreme er regntøj fremstillet til erhvervsfiskere, så det holder hvad det lover.
Jeg ser frem til et efterår/vinter i tørvejr.

Lang dag på Øresund

Hele 14 dage skulle der gå mellem fisketurene denne gang, det er godt nok længe siden det er sket 🙂
Projekter på huset, date med konen, og lidt andre sjove ting, har desværre taget al min tid.
Søndag var dog afsat til en heldagstur på sundet sammen med Grumpy. Med afgang fra havnen kl. 8:00, og hjemkomst kl. 18:00, så var det i sandhed en lang dag. Og dog, for tiden fløj afsted, og “zap” så var det ved at være mørkt.
Vi startede med et stop på vej mod Nordvest Revet, her blev det hurtigt til masser sild, og en enkelt torsk under mål.
Fremme ved revet, blev det igen til masser af sild, og tiltrods for at ingen af os i starten ønskede at hjemtage nogle, beslutte Grumpy sig dog for at ville have lidt. Så de største røg pænt i spanden, og jo, det er muligt at fange store sild i sundet nu.
Trods timers fiskeri, blev det aldrig til at andet end sild, sild og atter sild, derfor besluttede vi os for at sejle mod Kobberværket, og fiske flade. Ved Kobberværket var der ingen flade, så vi sejlede videre til Disken, velvidende at den jo har været udsat for en voldsom gang sandsugning. Eldoradoet af flade som vi havde drømt om udeblev da også, og trods nogle timers fiskeri blev der kun fanget 12 flade over mål. Alle var dog rigtig pæne, og flertallet var rødspætter i 3-500 g. klassen. Under fiskeriet efter flade, fik jeg også hentet er par torsk, og en fjæsing op, som dog alle blev udsat.
På vej hjem fra Disken gjorde vi et par stop ud for kysten, og det gav også et par flade. Det var lidt sjovt at se at der også var flade der.
Efter 10 timer på sundet, kunne vi tælle fangsterne op til at være 12 flade, og 6,7 kg. sild.
Vejret artede sig nogenlunde, vi startede ud med regn som hurtigt forsvandt, men måtte dog meget af dagen kæmpe med en god vind, og store bølger, som fik båden til at gynge pænt.