Weekend på Øresund

Denne weekend 14 og 15 marts stod på fiskeri i Øresund.
Lørdag fra klokken 7:30 var Grumpy, en kammerat og jeg ude selv med en båd fra Helsingør. Ingen af os havde yderligere planer denne dag, så der skulle bare fiskes igennem.
Vi startede ved M4 bøjen mellem Helsingør og Helsingborg. Der var mange gode lodninger, men absolut ingenting på krogene. Vi sejlede derfor længere nordpå, hvilket efter noget tid gav en flot sej til Grumpy. Efter endnu lidt tid uden held besluttede vi at sejle mod kobberværket, som plejer at give noget.
Efter en lang sejltur var vi igen klar til at fiske, vi lå nu sammen med alle turbådene, og håbede på at det kunne give noget. Desværre var heldet stadig ikke med os, og da vi samtidig manglede brændstof besluttede vi at sejle i havn.
På dette tidspunkt havde vi fisket i godt 4 timer, og vi besluttede derfor at tanke op, og sejle ud igen.
Igen startede vi ved M4 bøjen, og drev hurtigt nordpå. Så hurtigt at “nogle” lige kunne få sig en morfar på vej tilbage til bøjen.
Ved andet drev fik Grumpy endnu en fisk, en flot torsk på 3,10 kg. Det hjalp lidt på humøret, men det var svært at skjule at forventningerne havde været noget højere. Klokken ca. 16:30 sejlede vi i havn, med kun 2 fisk ombord. Selv havde jeg gennem hele dagen kun haft en enkelt undermåler torsk på krogen.
Søndan skulle så gøre det op for lørdag. Det var konkurrence dag i den lokale forening, og konkurrence betyder præmie, og den ville jeg da gerne have fingerne i.
Vi sejlede denne dag med Antares, og ligesom vi forsøgte lørdag, var deres plan Kobberværket. Fremme ved spottet fik min sidemand hurtigt to torsk på krogen, desværre måtte han konstatere at en nylon kan bliver for gammel. I to omgange måtte han se fisken svømme afsted, fordi hans line knækkede.
Igen i dag var der meget langt mellem torskene, sild er der masser af, og chancen for at fange torsk, er da også størst mellem sildene.
Jeg havde dog noget mere held i dag, og fik da 4 torsk op og vende de første timer. Den ene var over mål, men den var noget tynd, og blev derfor genudsat.
Grumpy kunne vanen tro ikke styre sig, og fik landet en torsk på 2,20 kg. Den eneste torsk han overhovedet fik op.
Efter lang tids fiskeri, og ikke længe før turen var slut, fik jeg endelig et super hug,  Lige i mellem sildende fik jeg en godt fightende torsk på 2,50 kg på krogen. Dejligt med lidt aktion i en ordenlig vægtklasse, selv om selv nogle af de små torsk godt kan give en fight af sig.
Den flotte torsk fik straks lidt opmærksomhed, og til trods for at der dog var fanget nogle torsk blandt de andre 14 deltagere i konkurrencen, så viste det sig at den lige præcis var stor nok til at vinde dagens konkurrence. Så trods en rigtig svært fiskere, også denne dag, så endte det alligevel godt, med mig på første pladsen, og Grumpy på andenpladsen i dagens konkurrence.